Hate Me or Love Me, just click LIKE. LOL

Pengikut Gua

Thursday, January 3, 2013

Berapakah berat blog anda?

tadaaaa...tora datang lagi! kerajinan apakah yang melanda diriku sampai buat entri 2 kali sehari? heh sini aku nak share ilmu. entri ni tak panjang. tapi mukadimah aku mungkin panjang. sabar je lah membaca k. LOL

blog anda banyak widget? blog anda banyak gambar? blog anda banyak benda-benda merapu yang sepatutnya takde? kadang-kadang kita rasa comel je bila letak macam-macam widget kat blog. ye comel sangat ada salji turun tiba-tiba depan skrin laptop. tapi, tahukan anda, apabila blog anda itu 'berat', takde maknanya widget itu semua. Berat di sini maksud aku kalau orang nak bukak blog kau ambil masa 5 minit. (penjelasan untuk newbee). kebanyakan orang tak suka apabila nak bukak website, kena tunggu lama sebab loading. agak-agak kalau blog kita loading hampir 5 minit, ada orang nak baca tak?

so kat sini aku nak share kat korang cara untuk menimbang berat blog. kalau rasa-rasa blog tu berat, buanglah benda-benda yang tak sepatutnya tu ye. hehehe.. oh sebelum tu, meh sini aku share berat blog aku.



agak-agak berat tak ni? hmm..

selain daripada apa yang aku tunjuk kat atas ni, banyak lagi statistik lain dalam blog korang yang korang boleh tengok. aku malas nak tayang kat sini semua sebab bukan korang heran pon kan. aku je syok sendiri. kahhh.. oke untuk guna aplikasi ni, korang pegi ke sini http://tools.pingdom.com/fpt/

mudah je caranya. cuma masukkan url blog korang kat kotak yang ada tulis "www.example.com"  dan tunggu. selamat mencuba. ^_^


1 comment:

  1. nice..hahaa, tepat skali. Nak wat cantik, widget sana sini,loading pon tergagap2. plg sakit hati tgh blogwalk, tetibe bunyi lagu.. K-Pop plak tu! cari2 tak jumpe plak playlist die. :P

    ReplyDelete