Hate Me or Love Me, just click LIKE. LOL

Pengikut Gua

Tuesday, January 1, 2013

Kecelaruan Bahasa 1

Akim : Aku ingat nak keluar pukul 10.

Stacy : Aku ingat mau keluar pukul 10.

Apakah perbezaan antara kedua-dua ayat di atas? mungkin anda mengatakan ayat itu sama, cuma perbezaan ejaan lantaran si Akim adalah orang KL dan si Stacy adalah orang Sabah. tetapi sebenarnya, ayat ini mempunyai maksud yang berbeza dan hanya boleh dibezakan melalui intonasi suara. tapi kalau dalam berSMS atau berchatting, memang akan mengundang salah faham.

Ayat pertama membawa maksud si Akim nak pergi ke sesuatu tempat pada pukul 10. 'ingat' tu maknanya dia bercadang la. atau dalam ayat skema "saya bercadang ingin keluar pada pukul 10."

ayat kedua pula membawa maksud si Stacy fikir bahawa rakannya mengajak keluar dalam pukul 10. ayat penuhnya seperti ini. "eh pukul 11 ka kita keluar? aku ingat mau keluar pukul 10."

perbezaan ini tidak begitu ketara apabila dalam perbualan. tapi akan mengundang salah faham apabila sedang berSMS. faham-faham sajalah kalau berSMS semua nak ringkas. nak-nak pulak kalau yang berSMS ni orang Sabah tapi sms dengan kawan orang semenanjung. SMS dah slang KL dah tapi cara SMS tu masih Sabahan. habis la orang salah faham.

faham tak apa aku cuba sampaikan? ke nak aku bagi contoh lain? kalau tak paham sila tanya bagi mengelakkan korang salah faham dengan aku. kahkahkah


Selamat Tahun Baru 2013 :)


No comments:

Post a Comment